Apatiska för nybörjare
”Fiktion möter verklighet. Luckor fylls i med fantasier och spekulationer; poängen är att de här inte utges för att vara något annat. Med klichéer och svart humor bjuder Apatiska för nybörjare in till ett drabbande resonemang om akuta frågor, utan att vare sig förenkla problematiken eller blanda bort korten i skuldfrågan.”
Kristina Hermansson, Svenska Dagbladet
De apatiska är en omöjlig bok att göra teater av, det var det som fick mig intresserad. Så sammanfattade författaren och dramatikern Jonas Hassen Khemiri anledningen till att han bestämde sig för att, med utgångspunkt i Gellert Tamas bok, ge sin bild av skandalen.
Pjäsen Apatiska för nybörjare blev, i likhet med Khemiris tidigare verk, som de hyllade böckerna Ett öga rött och Montecore, en resa mellan absurditetens skratt och allvarets svårmod. En pjäs i högt tempo som lockar fram många skratt – som lika ofta sätts i halsen.
Apatiska för nybörjare, med regi av Nina Wester, hade premiär på Folkteatern i Göteborg hösten 2011, för att därefter turnera Sverige runt med Riksteatern. Våren 2013 sattes pjäsen upp på Stockholms Stads-teater, med regi av Sara Giese.
”Ensemblen är snabb, känslig och skicklig. Scenen med Shebly Niavarani och Natalie Sundelin som klasskompisarna till flyktingflickan Mariana som sjunker allt djupare in i sin apati är mycket stark, så precist fångar de hur barn talar om svåra saker. Och Ulla Svedin som Onda tjänstemannen är också mycket bra, skrämmande trovärdig, en inkarnation av hur det goda omhändertagandet liksom perverteras och förvandlas till sin motsats.”
Maria Edström, Kulturnytt
”Att ett dokumentärt skandalstoff bara några år gammalt kunnat omvandlas till dräpande komik och lysande teaterkonst är en smärre prestation, men så är Khemiri en mästerlig stilist. Och Nina Wester – som gjorde braksuccé med Riksteaterns uppsättning av Johan Hiltons No Teers For Queers – är en regissör med unikt gehör.”
Sven Rånlund, Göteborgsposten
”Att kunna göra svart komedi om denna nu lite bortglömda skandal är rasande skickligt. Pjäsen är fruktansvärt slagkraftig och effektivt berättad i rasande tempo. Ett motto är att varje individ är ansvarig för sina handlingar, eller just bristen på förnuftiga åtgärder. Över alltihopa svävar två onda andar. Dels den nationelle samordnaren och i ännu högre grad migrationsministern.”
Mats Hallberg, LO-Tidningen
”Utmaningen är förstås att undvika svartvitmålning och åtföljande självgodhet i skildringen av ett verkligt förlopp som har både offer och skurkar. Går det att på scen förklara varför goda tjänstemän blir onda och varför ansvariga ministrar blir motsatsen till sociala och demokratiska? Hur gestaltar man ett hårdnande samhällsklimat? Khemiris lösning är att leka med det tunga materialet. I hans version blir ”Apatiska för nybörjare” ett språk som vi alla har att lära oss om vi inte ska stanna i handlingsförlamningen.”
Mikael Löfgren, Dagens Nyheter