
I maj utbröt våldsamma kravaller i Stockholms-
förorten Husby. De brinnande bilarna och 
sammanstötningarna mellan polis och 
demonstranter skapade rubriker, inte bara i 
Sverige utan även internationellt. Många såg 
orsakerna i segregering och social 
nedrustning. Men inte alla. Enligt Hanne 
Kjöller, ledarskribent på Dagens Nyheter, var 
allt tal om sociala orsaker ett ”sammelsurium” 
hopkokat av ”skribenter på vänsterkanten”. 
Om upploppen berodde på social nedrustning 
”borde det väl snarare vara Norrlands inland 
som stod i lågor”, skrev Kjöller och 
sammanfattade: ”Kravallerna i Husby 
används som en ram för människors 
älsklingsidéer om samhället. Och då blir 
källkontrollen mindre viktig”. (DN 130524) 

Som belägg för sin tes hävdade Kjöller att 
påståendet att ”medierna struntat i Husby 
innan det började brinna” inte stämmer. 
Kjöller hänvisade till en egen sökning i arkivet 
Presstext som, under perioden 1 maj 2010 till 1 
maj 2013, gav 1.176 artikelträffar på Husby, 
men bara 367 på det befolkningsmässigt 
jämnstora Bagarmossen.

Och Kjöller tycks ha rätt i sin hårda kritik. 
När jag söker i arkivet Newsline, dit Presstext 
hunnit flytta sina texter, får jag, precis som 
Kjöller, betydligt fler träffar på Husby än på 
Bagarmossen, 1.366 mot 388 . (De något högre 
siffrorna beror på att några nya tidningar 
tillkommit) Men när jag tittar närmare på de 
av Kjöller åberopade artiklarna visar sig en 
helt annan bild. För att bekräfta sin tes har 
Kjöller inte bara tagit med artiklar om 
Stockholmsförorten Husby, utan samtliga 
artiklar om de många orter med namnet 
Husby. Kjöller har räknat med både Västra 
Husby utanför Söderköping (241 artiklar), 
Östra Husby utanför Norrköping (252 artiklar) 
och Husby-Rekarne utanför Eskilstuna (63 
artiklar) För att bara nämna några exempel.

Och Kjöller nöjer sig inte med ortsnamn 
landet runt, i hennes uppräkning ingår också 
artiklar om den norske rättspsykiatrikern 
Torgeir Husby (116), sakkunnig i 
rättsprocessen mot Anders Behring Breivik 
och artiklar om den norske sångaren och 
skådespelaren Hans-Erik Dyvik Husby (158) 
som bl a spelade Cornelis i filmen med samma 

Halvsanningar 

och lögner

Hanne Kjöller – ett journalistiskt moras i 
Sveriges största morgontidning



namn. Och så fortsätter det, artikel efter 
artikel. Inte ens travhästen Husby Lynet (4 
artiklar) undgår att hamna i Kjöllers 
sammanställning.

Av ledarskribentens teori återstår – 
ingenting. En överväldigande majoritet av 
artiklarna handlar inte om 
Stockholmsförorten. Inte ens Kjöllers egen 
tidning har skrivit mer om Husby jämfört med 
Bagarmossen. Av 157 artiklar i DN som 
nämner Husby handlar 117 om 
Stockholmsförorten, medan det finns 120 
artiklar om Bagarmossen.

Antingen klarar Kjöller inte ens av den 
mest grundläggande sökningen i ett 
tidningsarkiv, eller så försöker hon medvetet 
vilseleda läsarna av Sveriges största 
morgontidning. Frågan är vilket av 
alternativen som är värst.

Tyvärr är texten om Husby inget undantag, 
utan snarare symtomatiskt för Kjöllers 
journalistik; de grova faktafelen, 
missuppfattningarna och halvsanningarna är 
legio i hennes texter. Kjöller drar sig inte ens 
för regelrätta förfalskningar, något som jag 
tyvärr själv fått uppleva. Hösten 2006 
avslöjade jag i Uppdrag Granskning att 
påståendena om att apatiska barn simulerar, 
eller förgiftas av sina föräldrar, saknar all 
grund. Avslöjandet väckte stor 
uppmärksamhet, inte minst för att en statlig 
utredare spelade en huvudroll i ryktessprid-
ningen. Men Kjöller valde att gå till 
frontalangrepp. I en stort uppslagen 
ledarartikel hävdade hon att reportaget bara 
var ett sätt att ”karaktärsmörda” duktiga 
yrkespersoner och påstod att ett citat av en 
psykiatriker; ”dessa barn är inte så sjuka som 
det tycks” klippts ihop på ett felaktigt sätt för 
att ge intryck av att psykiatrikern pekade ut 
”hela gruppen” apatiska barn som simulanter. 
(DN 070215)

Det fanns bara ett problem. Det av Kjöller 
återgivna citatet existerade inte i programmet. 
Och av det citat, ”en del barn äter i smyg på 
nätterna”, som fanns med psykiatrikern 

framgick tydligt att han ”bara” anklagade 
vissa av barnen för att vara simulanter.

Kjöller hade medvetet förfalskat ett citat till 
sin motsats, och sedan baserat en hel artikel på 
det av henne påhittade citatet. Och arbetssättet 
var ingen engångsföreteelse. När jag hösten 
2009 följde upp avslöjandena i boken De 
apatiska gick Kjöller återigen till angrepp, 
återigen med citat som inte existerade.

Den senaste i den allt längre och sorgligare 
raden av Kjöllers grova faktafel avslöjades i 
förra veckan. I sin mediekritiska bok ”En halv 
sanning är också en lögn” påstår Kjöller att 
den svårt cancersjuke krögaren Erik Videgård, 
som inte beviljades sjukpenning i ett 
uppmärksammat fall, äger en bostadsrätt värd 
12,5 miljoner. Tvåbarnsfamiljen, som Kjöller 
kallar Wallerstedt, hade ”gjort drygt 2.5 
miljoner i vinst om de sålde lägenheten och 
flyttade till något mindre”, skriver Kjöller.

Problemet är bara att Videgård bor – i en 
hyresrätt.

Den Kjöllerska journalistiken handlar om 
betydligt mer än de med tiden närmast 
tragikomiska faktafelen, genom Kjöllers 
position som ledarskribent på Sveriges största 
morgontidning blir det i förlängningen en 
fråga om hela det offentliga samtalsklimatet. 
Björn Johnson, filosofie doktor i 
statsvetenskap, har i sin bok ”Kampen om 
sjukfrånvaron” beskrivit hur Kjöller spelade 
en huvudroll i att etablera bilden att den stora 
ökningen av antalet sjukskrivningsdagar i 
början av 2000-talet berodde på 
nytillströmning, överutnyttjande och 
missbruk, när tillgänglig forskning pekar på 
att det snarare handlade om att de som redan 
var sjukskrivna inte lyckades, eller gavs 
möjlighet, att ta sig ur bidragssystemet och 
återgå i arbete.

En stor del av ansvaret för den kjöllerska 
journalistiken faller på hennes mångårige chef 
på ledarredaktionen, DNs nuvarande 
chefredaktör Peter Wolodarski. Han underlät 
inte bara att att bygga in sedvanliga 
redaktionella kontrollmekanismer, han 
frångick dessutom grundläggande 



publicistiska regler i sitt försvar av Kjöllers 
återkommande misstag. När jag exempelvis, 
utifrån de pressetiska reglerna, krävde en 
rättelse av Kjöllers påhittade citat vägrade 
Wolodarski en rättelse med motiveringen att 
det skulle bli ”obegripligt för läsarna”.

Kjöller själv verkar inte se några problem. 
Hennes försvar för det grova sakfelet om 
Videgård i boken går i linje med hennes 
reaktion på kritiken för de förfalskade citaten 
om de apatiska barnen. Då försvarade sig 
Kjöller med att hennes påhittade citat var 
nästan rätt, ”näst intill förväxling likt” det som 
de fakto sas i reportagen.

Frågan är hur DNs ledning kommer att 
agera. Kommer man att se till att bygga in 
kontrollmekanismer för att undvika nya 
faktafel. Kommer ledarsidan att publicera en 
rättelse för att Kjöller lyckats med konststycket 
att blanda ihop en norsk rättspsykiatriker, en 
skådespelare och en travhäst med en svensk 
förort, eller kommer man, för att citera 
Wolodarski, anse att även detta blir 
”obegripligt för läsarna”. 

Till syvende och sist handlar det om hur 
länge till DN kan låta sig dras ner i det 
Kjöllerska moraset. För om något lär vara 
”obegripligt för läsarna” är det Kjöllers 
nästanrätt-journalistik där förväxlingar, på 
gränsen till journalistisk lyteskomik, blandas 
med grova faktafel och förfalskningar.

Aftonbladet Kultur, 25 september 2013


